Checklist Handelen na diefstal of verlies apparaat
Je zakelijke laptop, smartphone, tablet of ander mobiel apparaat is gestolen of verloren. Wat moet je nu doen? Denk in ieder geval aan de volgende dingen.
-
Meld het bij je werkgever
Meld het verlies van het apparaat bij de werkgever. -
Blokkeer apparaten
Laat in geval van smartphones en mobiele devices de SIM-kaart door de leverancier blokkeren om misbruik of hoge kosten te voorkomen. -
Doe aangifte
Doe in het geval van diefstal, aangifte bij de politie. -
Inventariseer beschermingsmaatregelen
Bepaal welke beschermingsmaatregelen er op het apparaat geïnstalleerd waren. -
Inventariseer privacygevoelige informatie
Probeer te achterhalen welke (en of privacygevoelige) informatie er op het apparaat opgeslagen was. -
Meld datalekken
Indien er privacy gevoelige gegevens niet-versleuteld op de laptop werden opgeslagen zal een procedure Melding Datalekken worden opgestart. -
Meld het bij betrokken klanten en/of websitebezoekers
Indien er ook bedrijfs- of klantgevoelige informatie verloren is gegaan, moeten er mogelijk extra stappen worden uitgevoerd om dit incident te behandelen. -
Wijzig wachtwoorden
Maak een overzicht van de gebruikersnamen die op het apparaat gebruikt werden, en blokkeer of wijzig de wachtwoorden van deze gebruikersnamen. -
Meld het bij de leverancier
Meld de diefstal bij leverancier van het apparaat of het bedrijf die service en onderhoud op het apparaat levert. Soms komt het voor dat gestolen apparatuur ter reparatie of onderhoud bij de leverancier wordt aangeboden en kan worden achterhaald.