Sluit

Ondernemend Nederland vertelt

Het Digital Trust Center streeft naar een digitaal veilig ondernemend Nederland. Dit doen wij door kennis en informatie te bieden waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen. Net zo belangrijk zijn verhalen van ondernemers uit de praktijk.

Door deze ervaringsverhalen te delen kunnen ondernemers elkaar inspireren en aanmoedigen om de cyberweerbaarheid van het Nederlandse bedrijfsleven naar een hoger plan te tillen. Welke succesverhalen zijn er? Wat kunnen we leren van ondernemers die met een cyberincident te maken hebben gehad? Ondernemend Nederland vertelt!

Unieke ervaring met de notificatiedienst van het DTC

Kees Flipsen van IT-bedrijf BF Systemen ontving onlangs honderden e-mails van de DTC-notificatiedienst. Het DTC had een ernstige kwetsbaarheid in zijn LDAP-service geconstateerd. De ondernemer uit Oosterhout was blij dat hij van de fout op zijn server op de hoogte werd gesteld. Maar waarom zoveel e-mails van het DTC?

Zo werd Giro555 slachtoffer van cybercriminelen

Cybercriminelen maken geen onderscheid in wie ze aanvallen. Zelfs Giro555 werd slachtoffer van een doortrapte oplichtingstruc met nepmails. Internetcriminelen stuurden mails rond met info@Giro555.nl als afzender. Gelukkig kon Giro555 snel handelen en werd er op die manier veel financiele schade voorkomen.

Hoogovenrenovatiebedrijf scherpt back-upplan aan na ransomware

Hoogovenrenovatiebedrijf Pirson Refractories wisselt grote bestanden uit met klanten, zoals bouwtekeningen. Toen een medewerker van het bedrijf  enkele bestanden downloadde, ging het mis. De bestanden op twee pc's waren vervolgens versleuteld. Gelukkig kon er al snel een back-up teruggeplaatst worden.

Autobedrijf werkt samen in de keten aan digitale veiligheid

Bert de Kroon van Vallei Auto Groep vertelt dat zijn bedrijf elke dag met cybercriminaliteit te maken heeft. Daarom moeten auto-ondernemers goed met elkaar samenwerken. Als bestuurslid van MKB-Nederland en voorzitter van BOVAG Autodealers ziet Bert helaas dat veel ondernemers te weinig maatregelen treffen tegen cyberincidenten.

Online modewinkel betaalde losgeld tegen beter weten in

Rico Nieuwenhuijze is eigenaar van een winkel voor exclusieve herenmode in Goes. Rico Moda timmert stevig aan de weg, met name online. Maar in 2021 werd het bedrijf slachtoffer van cybercriminelen. De NAS-opslag werd gehackt en Rico betaalde een losgeldbedrag. Helaas kreeg hij niet de toegang tot zijn bestanden terug.

Horeca-ondernemer houdt na websitehack alles tegen het licht

Horeca-ondernemer Frans van Hall had geen duidelijke afspraken gemaakt met zijn IT-leverancier over het updaten van zijn website. Maar dat realiseerde hij zich te laat. Door een beveiligingslek lag zijn webshop er weken uit. Sindsdien weet Frans wel beter en denkt hij ook goed na over welke andere risico’s hij loopt met zijn automatisering.

Hightech bedrijf uit Schiedam is goed voorbereid

Boers & Co is een bedrijf dat hightech onderdelen en apparaten ontwerpt en produceert. Ze nemen geen enkel risico op het gebied van cyber en hebben alle basisprincipes op orde. Want als het dan een keer misgaat, kunnen ze de boel weer snel herstellen. Zo ook die laatste keer dat ze gehackt werden.

Op een maandag in februari gaat het mis

De office manager komt op kantoor, start het systeem op en merkt op dat het uiterlijk van documenten op de pc is veranderd en dat hij deze niet kan openen. Family office Boven en Dean is getroffen door een ransomware-aanval. Co-founder Gerke van de Ven vertelt openhartig over deze nare ervaring in een videoreportage.

Hackers kraken e-mailaccount van softwarebedrijf

AIMMS leek alle basisprincipes van veilig digitaal ondernemen toegepast te hebben. En toch ging het mis. Cybercriminelen omzeilden op slinkse wijze de beveiliging van een e-mailaccount en stuurden valse facturen rond. Lees hoe de criminelen te werk gingen en welke maatregelen AIMMS trof om hen de pas af te snijden.

Cyberaanval op een drogisterij

Wilma Wagner is eigenaar van een drogisterij in Leidschendam. Een paar jaar geleden werd haar winkel het slachtoffer van een cyberaanval. "Ineens werd het scherm zwart en kwamen er oranje letters tevoorschijn." Na de schrik kwam de kwaadheid over de ransomware-aanval. 

"De menselijke natuur vormt het grootste veiligheidsrisico"

Cybersecurity is een van de grootste uitdagingen van deze tijd voor ondernemers, meent HR-ondernemer Van Ierschot. “Niet alleen moet je je goed verdiepen in alle soorten hackpogingen en de ICT-oplossingen daarvoor, ook moet je constant alert zijn op phishing en zorgen dat je medewerkers dat ook zijn en blijven. Dat laatste is de zwakste schakel: veel mensen zijn niet bestand tegen mooipraterij van bedriegers aan de telefoon en doorzien moeilijk de subtiele, uitgekiende methodes om je te chanteren. Hier alert op leren zijn kost veel tijd en energie.”

"Goed back-up systeem was onze redding"

Enige tijd geleden werd Rein Advocaten & Adviseurs slachtoffer van ransomware. Een medewerker klikt op een onschuldig ogende link in een e-mail die van een leverancier afkomstig lijkt. Het is direct mis en er wordt een grote som aan bitcoins geëist. "Een goede back-up was de redding", vertelt Jeroen Sprangers.

IT-scan bij de worstenmaker

Heeft de kaas- en worstenwinkel Zuivelhoeve van Anton Klapwijk in het centrum van Leeuwarden de cyberweerbaarheid op orde? Studenten zochten het uit.

Ervaringen delen

Elk jaar weer worden veel ondernemers getroffen door een cyberaanval of -incident in Nederland. Alhoewel lang niet iedereen hier graag over praat, zijn er wel degelijk ondernemers die hun ervaringsverhalen willen delen met andere ondernemers. Anderen kunnen er hun voordeel mee doen en het draagt bij aan een belangrijk streven: om cyberweerbaarheid van het Nederlandse bedrijfsleven naar een hoger plan te tillen.

Heb jij ook een verhaal dat vertelt mag worden? Heb jij een cybersecurity situatie meegemaakt waar andere organisaties van kunnen leren? Dan komen we graag in contact met je.