Waarom een back-up maken?

Als organisatie ben je vaak afhankelijk van IT-systemen voor (kritieke)bedrijfsprocessen en voor het opslaan van data. Wanneer deze bedrijfsprocessen verstoord raken of belangrijke data verloren gaan, kan dit grote gevolgen hebben voor een organisatie. Daarom is het hebben van een back-up van groot belang.

Aan de slag

Het belangrijkste over een back-up weet je nu. Tijd om aan de slag te gaan?

> Back-up maken: 3 adviezen

Hoe maak ik een back-up?

Hoe test ik een back-up?

Een back-up strategie opstellen

Wat is een back-up?

Wanneer we praten over een back-up hebben we het eigenlijk over het maken van een kopie van de originele data die opgeslagen staat op een apparaat. Mocht er wat gebeuren met het origineel dan ben je daar niet meer volledig van afhankelijk en kun je dit door middel van de back-up weer herstellen. Doordat we steeds meer opslag nodig hebben voor onze data groeit ook de opslag die nodig is voor de kopie van deze data. Aanbieders van back-up software gebruiken daarom steeds nieuwere technieken om een kopie van al deze data te kunnen maken. De cloud speelt hier bijvoorbeeld een steeds grotere rol in, want dat geeft de mogelijkheid om de kopie op een andere locatie op te slaan.

Handleidingen

Een aantal instructies van veel gebruikte platformen en besturingssystemen om een back-up te maken.

Welke risico's verklein je met een back-up?

Het noodlot kan op vele manieren toeslaan.

Ransomware

Virussen en malware kunnen er voor zorgen dat bestanden worden aangepast of verwijderd. Ook kunnen ze er voor zorgen dat volledige servers of computers niet meer werken. Met name ransomware is de laatste jaren veel in het nieuws en zorgt er voor dat bestanden versleuteld worden. Dan is een back-up vaak de enige toevlucht om zonder het betalen van losgeld weer te kunnen beschikken over je data en systemen.

Storingen in hardware

Hardware zoals laptops, servers of diensten van cloudleveranciers waar jouw bestanden en applicaties op draaien, kunnen op verschillende lagen een (onverwachte) storing krijgen waardoor dataverlies optreedt. Als voorbeeld kan je denken aan een harddisk die kapot gaat. Als herstelactie is het terugzetten van een systeemkopie vereist. Dit geeft je toegang tot de applicaties. Alleen de bestandskopieën terugzetten volstaat niet.

Brand

Wanneer er brand optreedt in een bedrijfspand, kan dit ook ICT-apparatuur treffen. Ondanks dat veel organisaties hun data verplaatsen naar een cloudomgeving, zie je toch vaak dat er nog veel data op kantoor wordt opgeslagen. Ons advies is om de back-up op twee locaties te bewaren: fysiek en digitaal, bijvoorbeeld in de cloud.

> Back-up maken; 3 handige adviezen

Menselijke fout

Wanneer een medewerker per ongeluk bestanden verwijdert, is dat misschien niet altijd direct duidelijk. Vaak wordt dit pas maanden later vastgesteld. De zogenaamde “retentie” waar je bepaalt hoe ver een back-up terug kan in de geschiedenis, is hier belangrijk.