Sluit

Toolkit Ondernemersverhalen

Breng de ondernemersverhalen onder de aandacht in jouw netwerk

In deze toolkit vind je verschillende afbeeldingen en teksten voor nieuwsbrieven en social media die je kunt gebruiken om de ondernemersverhalen te promoten binnen je eigen netwerk.

Copyright

Let op: Je mag de afbeeldingen op deze pagina gebruiken. Voor andere foto's van deze ondernemersverhalen is hergebruik niet toegestaan om privacyredenen. Video's zijn alleen integraal te gebruiken, niet in bewerkte vorm. Als je content overneemt, doe dan aan bronvermelding met een link naar de oorspronkelijke content.
Vragen? Neem even contact op.

In deze toolkit:

  1. Webpagina's
  2. Teksten voor nieuwsbrieven en socials
  3. Afbeeldingen 

Retail

Online modewinkel

Online modewinkel betaalde losgeld tegen beter weten in
Op een maandagochtend in het voorjaar van 2021 kreeg ondernemer Rico Nieuwenhuijse een verontrustend bericht van zijn e-commerce manager: “Ik kan niet bij de bestanden op onze NAS. Het lijkt erop dat we gehackt zijn.” Door een kwetsbaarheid in de NAS-server hadden hackers hun weg weten te vinden naar het systeem en alle bestanden versleuteld. De cybercriminelen eisten losgeld (ransom) in Bitcoins, met de belofte om bij betaling de toegang tot de gegevens te herstellen. Lees dit ondernemersverhaal.

Op een maandagochtend in het voorjaar van 2021 kreeg ondernemer Rico Nieuwenhuijse een verontrustend bericht van zijn e-commerce manager: “Ik kan niet bij de bestanden op onze NAS. Het lijkt erop dat we gehackt zijn.”

Door een kwetsbaarheid in de NAS-server hadden hackers hun weg weten te vinden naar het systeem en alle bestanden versleuteld. De cybercriminelen eisten losgeld (ransom) in Bitcoins, met de belofte om bij betaling de toegang tot de gegevens te herstellen.

Hoewel het afgeraden wordt om losgeld te betalen aan hackers, besloot Rico toch de gok te wagen. Het leek op dat moment de meest haalbare oplossing om weer toegang te krijgen tot de gegevens. Maar helaas bleek dit niet het geval te zijn. Rico zegt dat hij door het voorval alerter is geworden op hoe kwetsbaar je als ondernemer bent:

💬 “Je denkt: dit overkomt mij niet. Maar dit kan iedereen gebeuren. Of je nou een grote of kleine onderneming bent. En of je nou een winkel of kantoor hebt. Ik heb nu beter in kaart op welke manieren ik met ICT bezig ben en waar mijn kwetsbaarheden liggen.”

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/online-modewinkel-betaalde-losgeld-tegen-beter-weten-in

#cybercrime #ransomware #ransom

Op een maandagochtend in het voorjaar van 2021 kreeg een ondernemer van een online modewinkel een bericht van zijn e-commerce manager: “Ik kan niet bij de bestanden op onze NAS. Het lijkt er op dat we gehackt zijn.”

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/online-modewinkel-betaalde-losgeld-tegen-beter-weten-in

Drogisterij

Cyberaanval op een drogisterij

Wilma Wagner, eigenaar van een drogisterij in Leidschendam, werd enkele jaren geleden slachtoffer van een cyberaanval. Haar kassasysteem en voorraadbeheer werden versleuteld door hackers: "We hebben je pc overgenomen. Je moet Bitcoins betalen en anders: helaas pindakaas." Wilma heeft nog even getwijfeld, maar besloot om het losgeldbedrag niet te betalen. In plaats daarvan deed ze aangifte en meldde ze het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook schakelde ze direct haar IT-dienstverlener in. Lees het hele ondernemersverhaal.

Wilma Wagner, eigenaar van een drogisterij in Leidschendam, werd enkele jaren geleden slachtoffer van een cyberaanval. Haar kassasysteem en voorraadbeheer werden versleuteld door hackers: "We hebben je pc overgenomen. Je moet Bitcoins betalen en anders: helaas pindakaas."

Wilma heeft nog even getwijfeld, maar besloot om het losgeldbedrag niet te betalen. In plaats daarvan deed ze aangifte en meldde ze het datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook schakelde ze direct haar IT-dienstverlener in.

Toen Wilma een half jaar later opnieuw getroffen werd door een cyberaanval, was ze voorbereid. Dankzij recente back-ups kon alles snel teruggezet worden. Wilma hoopt dat andere ondernemers kunnen leren van haar ervaring:

💬 "Ik spreek regelmatig andere ondernemers en die zeggen dan: ‘Oh, maar dat gebeurt mij niet, want ik heb een goede firewall enzo.’ Maar dit kan iedereen overkomen. Die hackers gaan slim te werk."

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/cyberaanval-op-een-drogisterij

#cybercrime #ransomware #backups

Een eigenaar van een drogisterij in Leidschendam werd een paar jaar geleden slachtoffer van een #cyberaanval. "Ineens werd het scherm zwart en kwamen er oranje letters tevoorschijn."

Lees hier hoe het afliep

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/cyberaanval-op-een-drogisterij

#ransomware #backups

Horeca-ondernemer

Horeca-ondernemer houdt na websitehack alles tegen het licht

Het is voor veel startende ondernemers vast herkenbaar. Je wil je bedrijf zo snel mogelijk online hebben, zodat je kunt beginnen met klanten binnenhalen. Maar je wil de kosten laag houden, zeker in het begin. Maar na een tijdje werkt de website ineens niet meer en zie je alleen een blanco pagina. De schrik slaat je om het hart. Er is niet goed genoeg nagedacht over de beveiliging van de website. En hackers hebben een kwetsbare plek gevonden... Lees dit ondernemersverhaal.

Het is voor veel startende ondernemers vast herkenbaar. Je wil je bedrijf zo snel mogelijk online hebben, zodat je kunt beginnen met klanten binnenhalen. Maar je wil de kosten laag houden, zeker in het begin.

Maar na een tijdje werkt de website ineens niet meer en zie je alleen een blanco pagina. De schrik slaat je om het hart. Er is niet goed genoeg nagedacht over de beveiliging van de website. En hackers hebben een kwetsbare plek gevonden...

Hoe zit het met de digitale veiligheid van jouw bedrijf? Horeca ondernemer Frans van Hall geeft tips om veilig te ondernemen.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/horeca-ondernemer-websitehack

#hack #horeca #cybersecurity

Als startende ondernemer wil je je bedrijf graag zo snel mogelijk online hebben, zodat je kunt beginnen met klanten binnenhalen. Maar wat als de website ineens niet meer werkt? En hackers een kwetsbare plek gevonden hebben...

Lees verder

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/horeca-ondernemer-websitehack

Productie- en maakindustrie

Hightech bedrijf

Hightechbedrijf uit Schiedam is goed voorbereid

In 2017 wordt hightechbedrijf Boers & Co Precision Solutions getroffen door een hack. Een medewerker opende een bijlage met een virus dat binnen enkele seconden alle bestanden had besmet. Inclusief ontwerptekeningen, contracten en technische informatie. Gelukkig heeft het bedrijf een goed back-upplan, waardoor ze binnen een paar uur weer hersteld waren. Lees dit ondernemersverhaal.

In 2017 wordt hightechbedrijf Boers & Co Precision Solutions getroffen door een hack. Een medewerker opende een bijlage met een virus dat binnen enkele seconden alle bestanden had besmet. Inclusief ontwerptekeningen, contracten en technische informatie.

Gelukkig heeft het bedrijf een goed back-upplan, waardoor ze binnen een paar uur weer hersteld waren. Daarnaast heeft het bedrijf aanvullende beveiligingsmaatregelen genomen. CEO Ronald Koot realiseert zich dat het zelfs dan nog mis kan gaan.

💬 “Je bent nooit 100% veilig. Het gaat elke ondernemer hoe dan ook een keer overkomen dat hij of zij gehackt wordt. De vraag is alleen: wanneer?”, aldus Ronald.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/hightech-bedrijf-goed-voorbereid

#cybersecurity #cybercrime #backups

Een medewerker van een hightechbedrijf opende in 2017 een bijlage met een virus. Binnen enkele seconden waren alle bestanden op hun netwerk besmet. Gelukkig had het bedrijf een goed #backup plan.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/hightech-bedrijf-goed-voorbereid

Volvo dealer

Volvo-dealer uit Noord-Holland wordt slachtoffer van ransomware-aanval

Op een woensdagochtend in februari breekt er lichte paniek uit bij de medewerkers van Volvo-dealer Ton van Kuyk. Verschillende programma’s en documenten blijken niet te starten. Op elke pc stond een tekstbestand met de boodschap: “Wij hebben jullie gehackt. Als jullie betalen, kunnen jullie de gegevens ontgrendelen.” Waarschijnlijk hebben de hackers toegang gekregen via een adminaccount met een zwak wachtwoord. Lees verder op de website.

Op een woensdagochtend in februari breekt er lichte paniek uit bij de medewerkers van Volvo-dealer Ton van Kuyk. Verschillende programma’s en documenten blijken niet te starten. 

Op elke pc stond een tekstbestand met de boodschap: “Wij hebben jullie gehackt. Als jullie betalen, kunnen jullie de gegevens ontgrendelen.”

Waarschijnlijk hebben de hackers toegang gekregen via een adminaccount met een zwak wachtwoord, met alle gevolgen van dien. Pas 4 dagen na de ransomware-aanval kunnen de eerste collega's weer aan het werk. 

💬 “Wij dachten: waarom moeten ze ons nou hebben? Wij zijn relatief maar een klein bedrijf, wat valt er bij ons nou te halen? Maar dat maakt cybercriminelen kennelijk niks uit.”, aldus financieel directeur Jack Ros. 

Lees het hele verhaal ⤵️

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/volvo-dealer-uit-noord-holland-wordt-slachtoffer-van-ransomware-aanval

#ondernemersverhaal #backups #ransomware

Op een woensdagochtend breekt er lichte paniek uit bij de medewerkers van een Volvo-dealer. Op elke pc stond de boodschap: “Wij hebben jullie gehackt. Als jullie betalen, kunnen jullie de gegevens ontgrendelen.”

Lees het hele verhaal ⤵️

digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/volvo-dealer-uit-noord-holland-wordt-slachtoffer-van-ransomware-aanval

Royal Smilde toolkit

Voedingsmiddelenbedrijf Royal Smilde betrapt hackers op heterdaad

Het is vroeg in de nacht als bij ICT-manager Richard Elsinga van Royal Smilde de telefoon gaat. Een van zijn IT-leveranciers ziet dat er verdachte activiteit is op een server. Richard belt meteen zijn collega’s en krijgt 10 minuten later bevestiging: foute boel. Hackers hebben door phishing het wachtwoord van een medewerker buitgemaakt en zo toegang kunnen krijgen tot een server. Tijdens het installeren van ransomware, zijn de hackers betrapt. Lees verder op de website.

Het is vroeg in de nacht als bij ICT-manager Richard Elsinga van Royal Smilde de telefoon gaat. Een van zijn IT-leveranciers ziet dat er verdachte activiteit is op een server. Richard belt meteen zijn collega’s en krijgt 10 minuten later bevestiging: foute boel.

Hackers hebben door phishing het wachtwoord van een medewerker buitgemaakt en zo toegang kunnen krijgen tot een server. Tijdens het installeren van ransomware, zijn de hackers betrapt.

💬 "We hebben de daders daardoor op heterdaad kunnen betrappen. We konden gelijk de systemen uitschakelen. Als we dat niet hadden gedaan waren we veel meer data kwijt geweest en had het veel langer geduurd om de systemen te herstellen.", aldus Richard Elsinga.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/voedingsmiddelenbedrijf-royal-smilde-betrapt-hackers-op-heterdaad

#ondernemersverhaal #incidentreponsplan #cybersecurity

Vroeg in de nacht gaat bij de ICT-manager van een voedingsmiddelenbedrijf de telefoon. Zijn IT-leverancier ziet dat er verdachte activiteit is op een server. Even later krijgt hij bevestiging: hackers zijn #ransomware aan het installeren.

Lees het ondernemersverhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/voedingsmiddelenbedrijf-royal-smilde-betrapt-hackers-op-heterdaad

Hoogovenrenovatiebedrijf

Hoogovenrenovatiebedrijf scherpt back-upplan aan na ransomware

Op een dag in februari hadden de medewerkers van hoogovenrenovatiebedrijf Pirson Refractories ineens geen toegang meer tot hun server. Op het scherm verscheen het bericht dat hun bestanden versleuteld waren. Tegen betaling van losgeld (ransom), konden ze weer toegang krijgen. De ransomware is waarschijnlijk via WeTransfer-download op de server terecht gekomen. Het bedrijf besloot geen gehoor te geven aan de ransomware-aanval. Lees dit verhaal.

Op een dag in februari hadden de medewerkers van hoogovenrenovatiebedrijf Pirson Refractories ineens geen toegang meer tot hun server. Op het scherm verscheen het bericht dat hun bestanden versleuteld waren. Tegen betaling van losgeld (ransom), konden ze weer toegang krijgen.

De ransomware is waarschijnlijk via WeTransfer-download op de server terecht gekomen. Het bedrijf besloot geen gehoor te geven aan de ransomware-aanval. Dankzij een goed werkend back-upsysteem konden ze de bestanden redelijk snel terugplaatsen en is er niet veel werk verloren gegaan.

💬 “Ik geloof niet dat je kunt voorkomen dat je aangevallen wordt. Wel kun je zorgen dat je je IT-zaken zo goed mogelijk geregeld hebt. Dat is de sleutel.", aldus Arnoud Peerdeman, managing director van Pirson Refractories.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/hoogovenrenovatiebedrijf-scherpt-back-upplan-aan-na-ransomware

#cybersecurity #ondernemersverhaal #backups

Op een dag in februari hadden de medewerkers van een hoogovenrenovatiebedrijf door #ransomware ineens geen toegang meer tot hun bestanden. Tegen betaling zouden zij weer toegang kunnen krijgen tot hun gegevens.

Lees hier hoe het afliep

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/hoogovenrenovatiebedrijf-scherpt-back-upplan-aan-na-ransomware

 

Productie poliovaccin

Productie poliovaccin in Bilthoven komt bijna tot stilstand na cyberaanval

Op een ochtend in september starten de medewerkers van Bilthoven Biologicals hun computer op. De applicaties starten niet zoals gebruikelijk. Al snel wordt duidelijk dat er iets goed mis is. Ze zijn slachtoffer van een malware-aanval. Als wereldwijde vaccinmaker kan een productiestop grote gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Met een Incident Response Team probeerden ze de schade zo veel mogelijk te beperken. Lees dit ondernemersverhaal.

Op een ochtend in september starten de medewerkers van Bilthoven Biologicals hun computer op. De applicaties starten niet zoals gebruikelijk. Al snel wordt duidelijk dat er iets goed mis is. Ze zijn slachtoffer van een malware-aanval.

Als wereldwijde vaccinmaker kan een productiestop grote gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Met een Incident Response Team probeerden ze de schade zo veel mogelijk te beperken. Verbindingen met de buitenwereld werden beperkt.

💬 “Alle medewerkers die niet direct in het productieproces werken, kregen de opdracht om tijdelijk het werk stil te leggen.”, aldus de directeur informatiemanagement Peter Lakenman.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/productie-poliovaccin-in-bilthoven-komt-bijna-tot-stilstand-na-cyberaanval

#incidentrespons #malware #cybersecurity

Op een ochtend in september starten de medewerkers van Bilthoven Biologicals hun computer op. De applicaties starten niet zoals gebruikelijk. Al snel wordt duidelijk dat ze slachtoffer zijn van een malware-aanval. De eis: Bitcoins.

Lees verder

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/productie-poliovaccin-in-bilthoven-komt-bijna-tot-stilstand-na-cyberaanval

Autobedrijf

Autobedrijf werkt samen in de keten aan digitale veiligheid

Auto-ondernemer Bert de Kroon heeft met zijn eigen bedrijf dagelijks met cybercriminaliteit te maken. Meestal in de vorm van phishing of een andere kwaadaardige e-mail. Het meeste wordt afgevangen door de beveiligingssystemen, maar soms glipt er eentje doorheen. Bert kreeg een e-mail die verstuurd leek te zijn vanuit zijn eigen e-mailaccount: "Ik heb je account gehackt en je krijgt 2 dagen de tijd om Bitcoins over te maken.” Lees dit ondernemersverhaal.

Auto-ondernemer Bert de Kroon heeft met zijn eigen bedrijf dagelijks met cybercriminaliteit te maken. Meestal in de vorm van phishing of een andere kwaadaardige e-mail. Het meeste wordt afgevangen door de beveiligingssystemen, maar soms glipt er eentje doorheen. 

Bert kreeg een e-mail die verstuurd leek te zijn vanuit zijn eigen e-mailaccount: "Ik heb je account gehackt en je krijgt 2 dagen de tijd om Bitcoins over te maken.” Gelukkig was Bert alert genoeg om de mail te laten checken door IT-specialisten, het bleek een geval van spoofing. 

💬 "Zorg dat je bent voorbereid. Want het kan jou ook overkomen. Elke dag weer. En het zijn echt niet alleen bedrijven met een bepaalde grootte die aangevallen worden.", aldus Bert.

Lees het hele verhaal ⤵️

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/autobedrijf-werkt-samen-in-de-keten-aan-digitale-veiligheid

#cybersecurity #spoofing #ransomware

Auto-ondernemer Bert heeft dagelijks te maken met cybercriminaliteit, meestal in de vorm van phishing. 

💬 "Gelukkig wordt het meeste gewoon afgevangen door onze beveiligingssystemen. Maar soms glipt er eentje doorheen". 

Lees het verhaal ⤵️

https://digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/autobedrijf-werkt-samen-in-de-keten-aan-digitale-veiligheid

Dienstverlening

Ondernemersverhalen - Gevaaropzee

Gevaar op zee na hack bij maritieme dienstverlener

Ongeveer een kwart van de olieplatforms in het Nederlandse deel van de Noordzee wordt op afstand bewaakt door Royal Dirkzwager. Met geavanceerde monitoringsystemen ziet het bedrijf erop toe dat er geen scheepvaartverkeer in de buurt van de booreilanden komt. Maar stel je voor dat de systemen uitvallen en er geen enkel signaal meer binnenkomt op de controlekamer, gelegen aan de Nieuwe Maas. Dan is het gissen naar de nautische omstandigheden rondom de olieplatformen en andere kritische infrastructuur die het bedrijf bewaakt. Een situatie met mogelijk catastrofale gevolgen ligt op de loer. Lees dit ondernemersverhaal.

Wat als onbekende consumenten vragen wanneer ze hun leensom kunnen verwachten van jouw bedrijf? Dit overkwam Edwin De Ruijter, eigenaar van Financieel Adviesbureau De Ruijter. Hij werd slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude.

Zo'n 20 tot 30 keer per week worden ze gebeld door consumenten die denken dat ze een lening hebben bij het adviesbureau. De slachtoffers kregen online advertenties te zien: “Snel een lening aanvragen, zonder BKR-toets.” en werden naar een nepwebsite geleid. Daarna werden ze gebeld en verzocht om administratiekosten over te maken.

Inmiddels doet Edwin alles wat hij kan om te waarschuwen voor deze oplichterspraktijken en meer slachtoffers te voorkomen.

💬 “We hebben een grote pop-up op onze website geplaatst en we laten onze website pixel tracken. Als onze website gekopieerd wordt en ergens anders geplaatst wordt, krijgen wij hier een melding van.”, aldus Edwin.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/adviesbureau-slachtoffer-van-zakelijke-identiteitsfraude

#identiteitsfraude #onlinefraude #ransomware

Wat als wekelijks tientallen onbekende consumenten vragen wanneer ze hun leensom kunnen verwachten van jouw bedrijf? Deze ondernemer werd slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude. 

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/adviesbureau-slachtoffer-van-zakelijke-identiteitsfraude

#onlinefraude

Adviesbureau

Adviesbureau slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude

Wat als onbekende consumenten vragen wanneer ze hun leensom kunnen verwachten van jouw bedrijf? Dit overkwam Edwin De Ruijter, eigenaar van Financieel Adviesbureau De Ruijter. Hij werd slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude. Zo'n 20 tot 30 keer per week worden ze gebeld door consumenten die denken dat ze een lening hebben bij het adviesbureau. De slachtoffers kregen online advertenties te zien: “Snel een lening aanvragen, zonder BKR-toets.” en werden naar een nepwebsite geleid. Daarna werden ze gebeld en verzocht om administratiekosten over te maken. Lees dit ondernemersverhaal.

Wat als onbekende consumenten vragen wanneer ze hun leensom kunnen verwachten van jouw bedrijf? Dit overkwam Edwin De Ruijter, eigenaar van Financieel Adviesbureau De Ruijter. Hij werd slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude.

Zo'n 20 tot 30 keer per week worden ze gebeld door consumenten die denken dat ze een lening hebben bij het adviesbureau. De slachtoffers kregen online advertenties te zien: “Snel een lening aanvragen, zonder BKR-toets.” en werden naar een nepwebsite geleid. Daarna werden ze gebeld en verzocht om administratiekosten over te maken.

Inmiddels doet Edwin alles wat hij kan om te waarschuwen voor deze oplichterspraktijken en meer slachtoffers te voorkomen.

💬 “We hebben een grote pop-up op onze website geplaatst en we laten onze website pixel tracken. Als onze website gekopieerd wordt en ergens anders geplaatst wordt, krijgen wij hier een melding van.”, aldus Edwin.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/adviesbureau-slachtoffer-van-zakelijke-identiteitsfraude

#identiteitsfraude #onlinefraude #ransomware

Wat als wekelijks tientallen onbekende consumenten vragen wanneer ze hun leensom kunnen verwachten van jouw bedrijf? Deze ondernemer werd slachtoffer van zakelijke identiteitsfraude. 

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/adviesbureau-slachtoffer-van-zakelijke-identiteitsfraude

#onlinefraude

Family-office

Op een maandag in februari gaat het mis

Op een maandagochtend in 2020 merkt de officemanager van een family office in Amsterdam op dat de documenten op de pc versleuteld zijn. Al snel wordt duidelijk dat ze te maken hebben met een ransomware-aanval. Meteen ondernemen ze actie: alle verbindingen worden uitgeschakeld en de externe ICT-partner wordt ingeschakeld. Lees dit ondernemersverhaal.

Op een maandag in februari gaat het mis. De officemanager komt op kantoor, start het systeem op en merkt op dat de documenten er anders uitzien en versleuteld zijn. Al snel wordt duidelijk dat ze te maken hebben met een ransomware-aanval.

Meteen ondernemen ze actie: alle verbindingen worden uitgeschakeld en de externe ICT-partner wordt ingeschakeld. Gelukkig kunnen ze de versleutelde bestanden terughalen via back-ups. Ze besluiten geen losgeld (ransom) te betalen en melden de aanval bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie.

💬 "Wees consequent in het verwerken van informatie en gebruik sterke wachtwoorden. Hoewel het misschien veel lijkt, valt het in het niet bij het gedoe wat je hebt als je aangevallen wordt, zelfs als je alles op orde hebt.", aldus eigenaar en oprichter Gerke van de Ven.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ervaringsverhaal-ransomware

#ransomware #ransom #backups

Op een maandag in februari gaat het mis. De officemanager komt op kantoor, start het systeem op en merkt op dat de documenten er anders uitzien. Ze hebben te maken met een #ransomware-aanval.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ervaringsverhaal-ransomware

#ransom #backups

Giro555

Zo kwam Giro555 in actie tegen nepmails

"Wij dachten nog naïef: de goede doelensector zullen ze toch wel besparen?" Vlak na de start van de inzamelingsactie voor Oekraïne, gingen er nepmails rond uit naam van Giro555. Met de oproep om een donatie te doen. Gelukkig had Giro 555 een incident response plan klaarliggen en konden ze direct actie ondernemen. Zo kon de neprekening snel geblokkeerd worden en bleef de schade beperkt. Lees het hele verhaal.

"Wij dachten nog naïef: de goede doelensector zullen ze toch wel besparen?"

Vlak na de start van de inzamelingsactie voor Oekraïne, gingen er nepmails rond uit naam van Giro555. Met de oproep om een donatie te doen.

Gelukkig had Giro 555 een incident response plan klaarliggen en konden ze direct actie ondernemen. Zo kon de neprekening snel geblokkeerd worden en bleef de schade beperkt.

💬 "Ze maken echt geen onderscheid. Groot. Klein. Cybercriminelen kijken geheel willekeurig welke organisaties de slechtste beveiliging heeft en proberen daar misbruik van te maken.", aldus Titia Wenneker, online coördinator bij Giro 555.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/zo-kwam-giro555-in-actie-tegen-nepmails

#onlinefraude #cybersecurity #cybercrime

💬 "Wij dachten nog naïef: de goede doelensector zullen ze toch wel besparen?"

Vlak na de start van de inzamelingsactie voor Oekraïne, gingen er nepmails rond uit naam van Giro 555. Met de oproep om een donatie te doen.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/zo-kwam-giro555-in-actie-tegen-nepmails

Goed back-up systeem

Een goed back-up systeem was onze redding

Op een doordeweekse ochtend ontvangt Rein Advocaten & Adviseurs een op het oog zakelijke e-mail. Maar als een kantoormedewerker op de link klikt, blijkt dat deze mail afkomstig was van cybercriminelen. Meteen worden verschillende bestanden gegijzeld. Om weer toegang te kunnen krijgen, moet het kantoor losgeld (ransom) betalen. Lees het hele verhaal.

Op een doordeweekse ochtend ontvangt Rein Advocaten & Adviseurs een op het oog zakelijke e-mail. Maar als een kantoormedewerker op de link klikt, blijkt dat deze mail afkomstig was van cybercriminelen.

Meteen worden verschillende bestanden gegijzeld. Om weer toegang te kunnen krijgen, moet het kantoor losgeld (ransom) betalen.

💬 "Ons besluit om niet te betalen stond eigenlijk meteen vast. Welke garantie heb je dan dat je je bestanden weer terugkrijgt? Bovendien was ons back-up systeem goed op orde.", aldus Jeroen Sprangers, partner van Rein.

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/goed-back-up-systeem-was-onze-redding

#cybercrime #ransomware #phishing

Op een doordeweekse ochtend ontvangt een advocatenbureau een op het oog zakelijke e-mail. Maar bij het klikken op de link, blijkt dat deze mail afkomstig was van #cybercriminelen en worden hun bestanden gegijzeld...

Lees het hele verhaal

https://www.digitaltrustcenter.nl/goed-back-up-systeem-was-onze-redding

#ransomware

HR-branche

"De menselijke natuur vormt het grootste veiligheidsrisico"

Wees constant alert op phishing en hackpogingen en zorg voor waterdichte systemen, meent Wendy van Ierschot. Zij is eigenaar van VIE People, werkzaam in de HR-branche. Het bedrijf, met ruim 30 werknemers, moet constant alert zijn. Omdat veel collega's thuiswerken brengt dit de nodige risico’s, zoals een onveilige wifi-verbinding. Medewerksters worden ook getraind op bewustwording. Discipline is hierbij de sleutel; bijvoorbeeld een goed wachtwoordbeheer met een tweestapsverificatie. Lees het hele verhaal.

Wees constant alert op phishing en hackpogingen en zorg voor waterdichte systemen, meent Wendy van Ierschot. Zij is eigenaar van VIE People, werkzaam in de HR-branche. 

Het bedrijf, met ruim 30 werknemers, moet constant alert zijn. Omdat veel collega's thuiswerken brengt dit de nodige risico’s, zoals een onveilige wifi-verbinding. Medewerksters worden ook getraind op bewustwording. Discipline is hierbij de sleutel; bijvoorbeeld een goed wachtwoordbeheer met een tweestapsverificatie. 

💬 “Veel mensen zijn niet bestand tegen mooipraterij van bedriegers aan de telefoon en doorzien moeilijk hun subtiele, uitgekiende methodes om je te chanteren. Hier alert op leren zijn kost veel tijd en energie.”, aldus Wendy van Ierschot.

Lees het hele verhaal ⤵️

https://www.digitaltrustcenter.nl/ondernemersverhalen/de-menselijke-natuur-vormt-het-grootste-veiligheidsrisico

#cybersecurity #ondernemersverhaal #digitaltrustcenter

Wees constant alert op phishing en hackpogingen en zorg voor waterdichte systemen, meent Wendy van Ierschot. In een interview vertelt Wendy de grote rol die werknemers zelf hebben in cybersecurity.

Lees het hele verhaal ⤵️

https://digitaltrustcenter.nl/de-menselijke-natuur-vormt-het-grootste-veiligheidsrisico