Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude. Via e-mail (maar ook via de telefoon) lijken betrouwbare instanties, zoals een bank of creditcardmaatschappij, te vragen om bijvoorbeeld inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of om een geldbedrag over te maken. 

Belang en risico’s

Cybercriminelen verzinnen steeds nieuwe  en ingenieuzere  manieren om bedrijven via e-mail op te lichten. Ze gaan soms ook erg ver in hun pogingen. Het kan geld opleveren om via e-mail achter je zakelijke gegevens te komen en hier vervolgens misbruik van maken. Bijvoorbeeld als een cybercrimineel de inloggegevens van je bank bemachtigt en geld van je rekening haalt. Ook kunnen criminelen e-mails sturen waarmee zij je proberen te verleiden om zakelijke gegevens terug te mailen of op een link te klikken. Nadat je op de link klikt, wordt er ongemerkt een kwaadaardig programma op je computer geïnstalleerd.

Adviezen

Om ervoor te zorgen dat jij of je medewerkers niet zomaar op phishing links klikken is het allereerst erg belangrijk om een nepmail of telefoontje op het werk herkennen. In de tips voor het herkennen van een nepmail of herkennen van een neptelefoontje op het werk kun je precies zien waar je op moet letten.

Naast deze tips zijn er enkele zaken die je als ondernemer in het achterhoofd dient te houden:

  • Vertrouw niet blind op de verzender van de mail en bekijk goed van wie de mail afkomstig is;
  • Het goed inspecteren van een verdachte link kan geen kwaad. Argeloos klikken (ja echt, 1 klik is al voldoende) kan je helaas slachtoffer maken van een phishing aanval;
  • Blijf kritisch en geloof niet alles wat je leest. Een mooie financiële deal of samenwerking met een grote partij klinkt mooi en aanlokkelijk maar is de email daadwerkelijk afkomstig van de persoon die hij/zij zegt te zijn?