Sluit

Hoe herken ik een neptelefoontje?

Het is belangrijk dat jij en je werknemers (ondanks de slimme trucs van criminelen) een neptelefoontje kunnen herkennen. Onderstaande adviezen kunnen je hierbij helpen:

 

Social engineering

Iemand doet zich aan de telefoon voor als een medewerker van jouw bank of een ander bedrijf en vraagt om persoonlijke of bedrijfsgegevens, zoals rekeningnummers.

  • Bij deze vorm van fraude wordt vaak druk uitgeoefend door middel van het noemen van de naam van een leidinggevende en/of wordt er tijdsdruk uitgeoefend.
  • Geef deze gegevens niet af. Kap het gesprek af en verbreek de verbinding. Check bij de bank, of het bedrijf of ze je echt hebben gebeld (gebruik dan niet het telefoonnummer dat de beller je geeft, maar zoek het telefoonnummer zelf op).

Je wordt verteld dat je een prijs hebt gewonnen, je rekening geblokkeerd is of dat instellingen voor internetbankieren niet goed staan.

  • Blijf kritisch en laat je niet ompraten en intimideren. Geef niet zomaar persoonlijke of bedrijfsmatige gegevens af. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de bank, of het bedrijf of ze je echt hebben gebeld.

 

Helpdeskfraude

Je wordt gebeld door de klantenservice van je internetprovider, een softwarebedrijf of de fabrikant van je computer, tablet of smartphone om hard- of softwareproblemen op te lossen.

  • Blijf kritisch. Geef nooit zomaar iemand op afstand toegang tot je apparaten en ga ook niet naar een website waar je software moet installeren om de problemen op te lossen. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld.

 

Algemene tips

Zoek het telefoonnummer op in een zoekmachine zoals Google. Op die manier kun je soms meer informatie over een bepaald telefoonnummer krijgen of ervaringen lezen van andere personen.

Bij vermoedens van een neptelefoontje

Mocht je tijdens een telefoongesprek twijfelen, hang direct op.
Heb je te maken gehad met helpdeskfraude? Meld het bij de Fraudehelpdesk.

Doe de Phishing Quiz

Test je kennis over phishing

In de meeste gevallen is phishing de oorzaak van een cyberaanval op een bedrijf. Daarom is het erg belangrijk dat medewerkers weten hoe ze phishing herkennen en niet verleid worden door cybercriminelen om op verdachte links of bestanden te klikken. Test of ze jou gemakkelijk kunnen misleiden met deze Phishing Quiz.