Sluit

MKB Cyber Heroes (Hackshield for Grown-ups)

MKB Cyber Heroes willen mkb-ondernemers met hun aanpak op inspirerende wijze helpen verder digivaardig te worden en zichzelf te wapenen tegen eventuele gevaren. Hierin spelen kennisdeling, ervaringsuitwisseling, activatie en hun Hero Centred Design een belangrijke rol.

Voor wie is dit initiatief geschikt?

Doelgroep:
  • Een zzp of mkb
Sector:
  • Sectoroverstijgend
Regio:
  • Regio-overstijgend
Volwassenheidsniveau:
  • Geen of basale kennis van cybersecurity
  • Weet ik niet, toon me alle initiatieven
Hulpvraag:
  • Ik wil beginnen met cybersecurity, wat moet ik weten en doen?
  • Ik heb de basis op orde en wil verdere stappen ondernemen.
  • Ik heb een andere hulpvraag over cybersecurity.

Oprichtingsjaar

2020

Initiatiefnemers

  • HackShield
  • Flavour
  • Rabobank
  • AFAS
  • ESET
  • HeroCenter

Doelstelling

MKB Cyber Heroes willen met hun aanpak op inspirerende wijze mkb'ers helpen digivaardig te worden en zichzelf te wapenen tegen eventuele gevaren. Hierin spelen kennisdeling, ervaringsuitwisseling, activatie en hun Hero Centred Design een belangrijke rol. Daarbinnen staat de mkb-ondernemer als gebruiker centraal, want de essentie is om de gebruiker meer inzicht te geven hoe hij/zij zichzelf en anderen weerbaarder kan maken en actie kan ondernemen.

Activiteiten

HackShield, Flavour, Rabobank, AFAS, ESET en HeroCenter verhogen de cyberweerbaarheid van het mkb. Dit doen zij door gezamenlijk een ecosysteem te creëren voor het mkb. Het ecosysteem bestaat uit een community met als doel om mkb-organisaties per sector op een laagdrempelige manier te betrekken en door het inzetten van innovatieve middelen de cyberweerbaarheid meetbaar te maken. Hiervoor breiden zij hun bestaande netwerk en platform verder uit. Deze (sectorale) aanpak bestaat uit een aantal elementen die zorgen dat ze:  

  1. het mkb bereiken en activeren om actief deel te nemen aan de community via een partnerstrategie
  2. door de eigen wetenschappelijk bewezen (didactische) innovatieve methoden aan te bieden en
  3. door het meten van cyberweerbaarheid per onderneming, sector en het mkb in zijn geheel.

Onder community verstaat Cyber Heroes het volledige ecosysteem dat zorgt voor cyberweerbaarheid van mkb-organisaties. De community bestaat uit aangesloten mkb-organisaties, partners, ambassadeurs, experts, het security awareness beroepsplatform en de wetenschap. De community maakt gebruik van offline en online evenementen, het interactief (leer-)platform en gamification via de Hero Centred Design aanpak.

De activiteiten in de community betreffen:

  • Community-activatie door b.v. maandelijkse webinars
  • HackShield (fan) meet-ups
  • Inhoudelijke seminars
  • Netwerk events
  • Human factor in security award uitreiking
  • HackShield award-uitreikingen
  • Metingen en onderzoek